HV
Finance.ee
Avaleht | Kontakt | KĂŒsitlus | Foorum
MenĂŒĂŒ
Avaleht
Foorum (48686)
Koolituskalender (0)
Uudised
Viited seadustele
Otsi
Registreeru
Kasutajad
7622 registreerunut
0 täna
1 see nädal
1 see kuu
Viimane: marijaeelumonn
Audiitori riskide maandamine PDF Prindi E-maili
esmaspäev, 11 märts 2002 Allikas: Finance.ee

Paljud Eesti vÀike- ja keskmised ettevÔtted tegelevad suuremal vÔi vÀhemal mÀÀral maksude optimeerimise ja "loominguliste" aruannete esitamisega. Selline tegevus paneb tihtipeale proovile audiitorite eetika ja sÔltumatuse.

Viimase aja sĂŒndmused on nĂ€idanud, et eelkĂ”ige peaksid audiitorid olema kindlad ja resoluutsed, kui klient keeldub tĂ€itmast nende nĂ”udeid vĂ”i palub mööda vaadata mĂ”nest auditi kĂ€igus ilmnenud seigast. EeskĂ€tt tuleks mĂ”elda, kuidas maandada oma riske ning mitte diskrediteerida valitud ametit kĂ”rge riskiga klientide teenindamisel.
Esmajoones tuleks kĂ”rgendatud riskiga klientide juures kasutada sĂ”ltumatu eksperdi/teise audiitori abi. Suuremates firmades on selleks ette nĂ€htud eraldi protseduurid, mis peaksid vĂ€listama suuremad möödalaskmised. Üksikaudiitorid ja vĂ€ikesed audiitorfirmad, peaksid/vĂ”iksid pöörduda sĂ”ltumatu hinnangu saamiseks Audiitorkogu poole. Kuigi senine praktika on nĂ€idanud, et Audiitorkogu poole ei julgeta pöörduda, on siiski mĂ”istlik kĂŒsida Audiitorkogu arvamust. Audiitorkogu ei ole repressiivorgan, vaid tema ĂŒlesanne on hoida kĂ”rgel audiitorite mainet ning ennetada konflikte audiitorite ja ĂŒldsuse vahel. SeetĂ”ttu on igati loogiline, et Audiitorkogu esmane huvi on siiski kaitsta audiitorit. Talitades saadud juhtnööride jĂ€rgi vĂ”ib olla kindel, et probleemide tekkimisel on Audiitorkogu audiitorit toetamas.
Audiitori riske aitab samuti maandada korralikult koostatud kinnituskiri ja töövĂ”tukiri. Senine praktika on nĂ€idanud, et mitmeid arusaamatusi saab vĂ€ltida, kui töövĂ”tukirjas pĂ”hjalikult selgitada, mis on audit ja kuidas seda lĂ€bi viiakse ning millised on poolte Ă”igused ja kohustused. Kinnituskirja tuleks samuti suhtuda tĂ”sisemalt. Alati tuleks kaaluda kĂ”rgendatud riskida klientide puhul viia kinnituskirja sisse spetsiifilisi klausleid. Vajadusel tuleks vĂ”tta kinnituskiri ka klienti teenindavalt advokaadibĂŒroolt, pangalt ja kliendi personaalselt maksukonsultandilt. Eestis on ainsa suure audiitorfirmana avalikustanud mĂ”ned kinnituskirjade nĂ€idised PwC (vt www.pwcglobal.com/ee).
Due diligence ja kokkuleppeliste kontrolliprotseduuride lÀbiviimisel kasutatavaid kinnituskirjade nÀidiseid eesti keeles avalikult levitatud pole, mistÔttu nende koostamisel peab kasutama mÔne arenenud audiitortegevusega riigi vastavaid standardeid. KÔik eeltoodud vahendid aitavad audiitori riske maandada olukorras, mida saab mitmeti tÔlgendada. Kui klient soovib audiitorit kaasata ilmselgesse petuskeemi, tuleks suhted kliendiga katkestada. Iga kliendisuhte lÔpetamine tÀhendab saamatajÀÀnud tulu, kuid pettustega tegeleva kliendi teenindamisega vÔib kaasneda veelgi suurem kulu.

Mart Kask

Lisa kommentaar
Nimi:Külaline
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
Kommentaar:



Powered by AkoComment 2.0!

Koolituste kalender
Märts 2024
E T K N R L P
262728291 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Kuu koolitused
Koolituskalender