HV
Finance.ee
Avaleht | Kontakt | KĂŒsitlus | Foorum
MenĂŒĂŒ
Avaleht
Foorum (48690)
Koolituskalender (0)
Uudised
Viited seadustele
Otsi
Registreeru
Kasutajad
7624 registreerunut
0 täna
0 see nädal
2 see kuu
Viimane: Krnd
Õige hindamine loob eelised eduks PDF Prindi E-maili
esmaspäev, 14 jaanuar 2002 Allikas: ÄripĂ€ev
EttevĂ”tte tegevuse hindamise sĂŒsteemid aitavad analĂŒĂŒsida hetkeolukorda ja prognoosida tulevikku.
Informatsioon ettevĂ”tte tegevuse, konkurentide ja teiste Ă€ritegevust mĂ”jutavate faktorite kohta on sageli kriitiline. Viimase 60 aasta jooksul on ettevĂ”tte tegevuse hindamise sĂŒsteemid (Performance Measu-rement System, PMS) olnud vahendiks, mis vĂ”imaldavad juhtidel saada vajalikku teavet otsusteks.

PMS kogub erinevate nĂ€itajate (finants- ja mittefinantsinfol pĂ”hinevad) pĂ”hjal infot ettevĂ”tte tegevuse kohta. VĂ”rreldes tegelikke tulemusi seatud eesmĂ€rkidega, andes teada probleemidest ning nende vĂ”imalikest pĂ”hjustest. PMS keskendub ettevĂ”tte eesmĂ€rkide saavutamise seisukohalt kĂ”ige olulisematele nĂ€itajatele, kuna igapĂ€evases tegevuses kogutakse ettevĂ”ttes vĂ€ga palju erineva loomuga informatsiooni. Kogu selle informatsiooni lĂ€bitöötamine ning olulise vĂ€ljasorteerimine on sageli vĂ€ga ebaefektiivne. Seega on PMSi nĂ€itajate pĂ”hjendatud valik ning neile tuginedes eesmĂ€rkide seadmine ĂŒks olulisemaid otsuseid, mida ettevĂ”tte juhtkond langetama peab.

EttevĂ”tte eesmĂ€rknĂ€itajate valik sĂ”ltub ettevĂ”tte tegevusalast, turusituatsioonist ja strateegiast. Ülesehituselt peab PMS lĂ€bima kĂ”iki organisatsiooni tasandeid. Viimane kindlustab, et erinevate tasandite töötajad mĂ”istavad, millised on ettevĂ”tte eesmĂ€rgid ning kuidas igaĂŒhe töö ja selle tulemuslikkus mĂ”jutab ettevĂ”ttele seatud eesmĂ€rkide saavutamist. Erinevate tasandite ja erinevate kategooriate vahel jaotatud PMS peab lĂ”pptulemusena moodustama terviku. Üldiselt on madalamate tasandite eesmĂ€rknĂ€itajad operatiivsemad ning detailsemad ja suunatud strateegia elluviimisele igapĂ€evaste protsesside edukuse kaudu. Ülemistel tasanditel kasutatakse mĂ€rksa strateegilisemaid nĂ€itajaid.

Hetkel on kĂ”ige tuntum ettevĂ”tte tegevuse hindamise sĂŒsteem Balanced Scorecard. Samas tasub oma ettevĂ”ttele tegevuse hindamise sĂŒsteemi loomisel tutvuda ka alternatiividega. Viimaste hulka kuuluvad nĂ€iteks Tableau de Bord, Performance Pyramid ja Integrated Performance Measurement System.

Prantslaste vĂ€ljatöötatud Tableau de Bord’i rĂ”huasetus on ettevĂ”tte struktuuril, mille tulemusena iga allĂŒksuse juht saab tagasidet oma tegevuse tulemuslikkuse kohta ning allĂŒksuste seotuse kaudu tunnetab oma vastutust nii teiste allĂŒksuste kui ka kogu ettevĂ”tte tulemuslikkuse ees. Peamiseks puuduseks on liigne ettevĂ”tte sissepoole suunatus, mille tulemusena arvestatakse vĂ€hesel mÀÀral ĂŒmbritsevat keskkonda. Performance Pyramid’is jaotatakse nĂ€itajad lĂ€htudes ettevĂ”tte sisemisest ja vĂ€lisest efektiivsusest, mis omakorda erinevatel tasanditel jaotuvad erinevatesse kategooriatesse ning muutuvad tasand tasandilt operatiivsemaks. NĂ€itajate mitmekesisus ning kategoriseerimine on ĂŒheaegselt nii Performance Pyramid’i tugevuseks kui peamiseks puuduseks.

Integrated Performance Measurement System rĂ”hutab nĂ€itajate kategooriate omavaheliste loogiliste seoste olulisust, mille abil saab luua pĂ”hjuse-tagajĂ€rje seoseid. SĂŒsteemi peamine puudus on ĂŒlesehituse keerukus.

Ei ole olemas ĂŒhtset ja parimat viisi ettevĂ”tte tegevuse hindamiseks. Kuid mida paindlikum on ettevĂ”tte PMS, seda efektiivsem see on. PMS on ĂŒks vĂ”imalik konkurentsieelise looja. Uuringud on nĂ€idanud, et ettevĂ”tted, kes kasutavad PMSi, on oma arengus teistest edukamad ning kohanevad muutustega paremini.

EttevĂ”tte hindamissĂŒsteemid
Tableau de Bord (juhtimispaneel)

  • pĂ€ritolu -- 1960ndad, Prantsusmaa

  • rĂ”huasetused -- informatsiooni analĂŒĂŒsil jĂ€rgitakse ettevĂ”tte struktuuri; vĂ”tmenĂ€itajad on jaotatud erinevate tasandite juhtide vahel, kes pĂ”hjuse-tagajĂ€rje seose analĂŒĂŒsi abil langetavad otsuseid, mis kĂ”ige tĂ”enĂ€olisemalt viivad positiivse lĂ”pptulemini, rĂ”huasetus struktuuril

Performance Pyramid (tegevuspĂŒramiid)
  • pĂ€ritolu -- 1980ndate lĂ”pp, C. J. McNair, R. L. Lynch, K. F. Cross USA

  • rĂ”huasetused -- nĂ€itajad on kategoriseeritud nii vastavalt ettevĂ”tte erinevatele tasanditele kui ka sisemist ja vĂ€list efektiivsust iseloomustavateks, rĂ”huasetus nĂ€itajate kategoriseerimisel

Integrated Performance Measurement (integreeritud ettevĂ”tte tegevuse hindamise sĂŒsteem)
  • pĂ€ritolu -- 1996, E. Laitinen Soome

  • rĂ”huasetused -- rĂ”hutab erinevate kategooriate nĂ€itajate omavaheliste loogiliste seoste olulisust,rĂ”huasetus nĂ€itajatevahelistel seostel

Thor Family of Measures Approach (Thor’i nĂ€itajate perekond)
  • pĂ€ritolu -- 1994, C. G. Thor USA

  • rĂ”huasetused -- viide nn perekonda jaotatud nĂ€itajad, mis lĂ€bivad kĂ”iki ettevĂ”tte tasandeid, töötatakse vĂ€lja kogu personali poolt, rĂ”huasetus nĂ€itajate valiku protsessil ning kogu personali kaasamisel

Balanced Scorecard (tasakaalustatud mÔÔtmissĂŒsteem)
  • pĂ€ritolu -- 1992, R. Kaplan, D. Norton (USA)

  • rĂ”huasetused -- lĂ€htudes ettevĂ”tte strateegiast leitakse kriitilised edutegurid, mis seotakse eesmĂ€rknĂ€itajatega, rĂ”huasetus ettevĂ”tte strateegial




Samal teemal
Mark Graham Brawn, Keeping score:using the right metrics to drive world-class performance"

Jerry L. Harbour, The Basics of Performance Measurement

William A. Schiemann, John. H. Lingle, Bullseye!: Hitting Your Strategic Targets Through High-Impact Measurement



S I G N E S A A R
Radiolinja Eesti ASi controller

Lisa kommentaar
Nimi:Külaline
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
Kommentaar:



Powered by AkoComment 2.0!

< Eelmine   Järgmine >
Koolituste kalender
Aprill 2024
E T K N R L P
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Kuu koolitused
Koolituskalender