Arvestades viimase kuu aja sündmusi pakume veelkord lugemiseks Finance.ee poolt aasta tagasi avaldatud artiklit töötajate ametialaste kuritarvitamiste kohta.
Arvatakse, et paljud töötajad käsitlevad vargust mitteametliku hüvena. Mõned sotsioloogid leiavad isegi, et krooniline varastamine võib avaldada töötajate moraalile positiivset mõju ja seeläbi suurendada nende efektiivsust.Kes siis sooritavad vargusi? Viimane ACFE (Association of Certified Fraud Examiners) uurimus näitas, et:
1. Tippjuhtide ja keskastmejuhtide poolt põhjustatud pettused olid 16 korda suuremad, kui lihttöötajate poolt põhjustatud.
2. Meeste poolt tekitatud kahjud olid 4 korda suuremad, kui naiste poolt tekitatud.
3. 60 aastaste ja vanemate poolt põhjustatud kahjud olid 28 korda suuremad, kui 25 aastaste ja nooremate poolt põhjustatud.
4. Vähemalt kõrgharidusega töötajate poolt tekitatud kahjud olid 5 korda suuremad, kui keskharidusega töötajate poolt tekitatud.
Uuringute põhjal võib väita, et pettusi sooritavad usalduse pälvinud ja ettevõtte varadele ligi pääsevad inimesed. Üks peamine reegel on, et tööandja poolt kõige suurema usaldusväärsuse pälvinud isik on see, kes petab. Usaldusväärsuse pälvinud isikul on juurdepääs varadele ning ta vajab pettuse sooritamiseks vaid motiivi.
Ei saa öelda, et iga usalduse pälvinud isik varastab, kuid aastatetagune uurimus näitas, et 10% inimestest ei varastaks mitte mingisugustel asjaoludel, 10% varastaks igal võimalusel ning 80% varastaks, kui neil oleks motiiv sellise teo sooritamiseks. Motiivid võivad olla erinevad - alates haigusest perekonnas, kuni üle pea kasvanud võlgadeni.
Paljud teist mõtlevad arvatavasti, et see ei saa juhtuda teiega, kuna teil on väike äri väheste töötajatega. ACFE uurimus näitas, et ettevõtted vähem kui 100 töötajaga kannatasid suhteliselt samaväärseid kahjusid kui hiigelettevõtted rohkem kui 10000 töötajaga. Väikeettevõtetes toimuvad pettused seetõttu, et neis puuduvad, erinevalt suurettevõtetest, võimalused keeruka sisekontrollisüsteemi rakendamiseks. Olukorras, kus raamatupidamist peab üks või kaks inimest, puudub võimalus vastutusalade õigeks jaotamiseks.
Varguste ja pettuste liike on palju, kuid ligikaudu 80% neist on seotud varade väärkasutusega. Tegemist võib olla kauba või materjalide vargusega, kuid kõige levinumad kuriteod on seotud sularaha või arveldustega. Sellisteks kuritegudeks võivad olla sularaha või hoiuste vargus, ostjatelt laekuvate summade omastamine ja põhjendamatute väljamaksete tegemine. Seoses arvutite kasutamise laienemisega võib oodata pettuste ja varguste arvu suurenemist ning samuti uute kuriteoliikide väljakujunemist.
Mida on võimalik pettuste ja varguste vältimiseks ette võtta? Võimalusi on palju ja alljärgnevalt on esitatud efektiivseimad neist:
- Omanik peab enda kaitsmiseks olema aktiivne kogu ettevõtte tegevuse ulatuses. Paljud on tugevad mingil spetsiifilisel tegevusalal ja ei soovi tegeleda näiteks raamatupidamisega või muude tegevustega, milles ei tunta end kindlalt. Panga saldoteatiste ja väljavõtete kontrollimist peetakse igavaks, kuid samas on tegemist ühe parima meetodiga varguste takistamiseks või vähemalt avastamiseks. Kasulik on kontrollida pangaülekandeid, esitada järelpärimisi ebatavaliste hankijate, topeltmaksete ja muude tavatute ülekannete kohta. See näitab töötajatele selgelt, et osalete ettevõtte juhtimises aktiivselt ning aitab ära hoida pettuseid.
- Omanik või juhtkond peab näitama töötajatele eeskuju. Kui töötajad näevad, et juhtkond on aus, siis püüavad nad samuti käituda. Kui juhtkond käitub ebaausalt, siis teevad samuti ka töötajad. Kui juhtkond hüvitab olematuid kulutusi, laenab "veidi" kassast ja katab isiklikke kulusid firma arvelt, siis teevad seda ka töötajad ning pole mõtet imestada, kui leiate töötaja televiisori ostuhinna ettevõtte kulutuste hulgast.
- Nõudke, et töötajad võtavad vähemalt ühe terve nädala puhkust aastas. Palju pettusi on avastatud peale seda, kui pettur jäi haigeks ja oli sunnitud töölt puuduma. Kui mõni töötaja töötab selliselt, et ei võta üle ühe päeva puhkust korraga, siis võib see viidata pettuse varjamisele.
- Kehtestage kirjalikud käitumisreeglid, mis kirjeldavad organisatsiooni ootusi töötajate suhtes.
- Hankige igakuised finantsaruanded ja kasutage neid. Õigesti koostatud finantsaruanded, mis sisaldavad ka andmeid arvnäitajate protsentuaalsete muutuste kohta, on efektiivsed vahendid pettuste avastamiseks. Võrrelge muutusi ja suhtarve kuude ja aastate kaupa ning kontrollige kõikumiste põhjuseid.
- Kontrollige töötajate tausta. Paljud kroonilised petturid tabatakse ja vallandatakse. Seejärel suunduvad nad ettevõtetesse, mis ei kontrolli töötajate tausta ja eelnevat tegevust ning jätkavad endistviisi.
- Kui avastate pettuse, siis pöörduge politseisse. See saadab töötajatele sõnumi tööandja printsipiaalsuse kohta ning näitab, et pettur ei pääse vaid vallandamisega.
- Seadke sisse süsteem, mis võimaldaks töötajatel edastada teile vihjeid pettuste kohta. Enamik pettusi ja vargusi avastatakse petturi kaastöötajate kaebuste või vihjete põhjal. Paljudel juhtudel on töötajatel infot kaastöötajate ebaausa käitumise kohta, kuid neil puudub sobiv võimalus sellest teavitamiseks. Oluline on tagada informaatorite anonüümsus.
- Tihti sooritatakse pettusi kättemaksuks tööandja poolse ülekohtu eest. Positiivse ja avatud töökeskkonna loomine vähendab töötajate motivatsiooni petta. Pea meeles, et 80% töötajatest sooritaks pettuse, kui neil oleks selleks piisav motiiv. Ära anna neile sellist motiivi.
- Ära oota, et korraline audiitorkontroll avastab pettused. Korralise audiitorkontrolli eesmärgiks ei ole pettuste avastamine ja ta ei ole sellele suunatud. Kasulikud võivad olla üksikute varaliikide (N: kassa, varud) üllatuskontrollimised.
Pettused ja vargused on kasvav probleem. Võib kindlalt väita, et paljud ettevõtjad, kes seda artiklit loevad, on viimaste aastate jooksul langenud pettuste ja varguste ohvriks. Kahjuks on osa neist kuritarvitustest jäänud avastamata. Edaspidiste kahjude vähendamiseks tuleb aga omanikel või tippjuhtkonnal sekkuda aktiivselt ettevõtte äritegevusse ja raamatupidamisse.
John Stewart
Partner, Witt Mares Sabatini Winn & Shultz, PC
USA
Powered by AkoComment 2.0! |