HV
Finance.ee
Avaleht | Kontakt | KĂŒsitlus | Foorum
MenĂŒĂŒ
Avaleht
Foorum (48691)
Koolituskalender (0)
Uudised
Viited seadustele
Otsi
Registreeru
Kasutajad
7624 registreerunut
0 täna
0 see nädal
2 see kuu
Viimane: Krnd
Kui maksuamet tĂŒlitab maksumaksjat PDF Prindi E-maili
esmaspäev, 06 november 2000
MÔnikord vÔib maksukorralduse seaduse tÀpne jÀrgimine ettevÔtjat ehmatada, kui maksuamet oma ettekirjutuses temalt kui kolmandalt isikult teiste maksumaksjate vÔi tema enda tehingute kohta informatsiooni nÔuab. Ettekirjutuses on peale osapoolte nimede ja muude andmete nimetatud ka ettekirjutuse tÀitmise tÀhtaeg, ettekirjutuse eirajale rakendatavad sanktsioonid, ettekirjutuse vaidlustamise kord ja tÀhtaeg. KÔige tÀhtsam nÔue ettekirjutusele on, et esitatud peab olema ettekirjutuse pÔhjus (koos viidetega vastavate seaduste sÀtetele) ja viited seadusele, mida ettekirjutuse saaja on rikkunud.

Dokumentide kontrollimine
Maksude tasumise vÔi maksu kinnipidamise Ôigsuse kontrollimiseks on maksuametnikul Ôigus kontrollida kÔiki asjasse puutuvaid maksumaksja dokumente, inventeerida kaupu, materjale ja muud vara. Selleks peab maksuametnikul olema maksuameti keskasutuse vÔi kohaliku asutuse (kohaliku maksuameti) direktori vÔi nende asetÀitjate volitus.

Dokumentide esitamist, suuliste vÔi kirjalike seletuste andmist ning asjade, raha vÔi vÀÀrtpaberite ettenÀitamist vÔib maksuamet nÔuda sellekohase ettekirjutusega. Suulised selgitused protokollitakse ning protokolli peab allkirjastama maksumaksja vÔi tema esindaja.

Kontrollitavatest dokumentidest on maksuametil Ôigus teha vÀljavÔtteid, Àrakirju ja koopiaid.

Üldjuhul nĂ€itab maksumaksja dokumente ja esemeid maksuameti ametiruumides. Kui maksumaksja annab nĂ”usoleku vĂ”i kui dokumentide maksuameti ametiruumidesse toimetamine on vĂ”imatu vĂ”i pĂ”hjustaks ĂŒleliigseid kulutusi, vaatab maksuametnik dokumente maksumaksja juures. TĂ”enĂ€oliselt on maksumaksjale endale tihti mugavam, kui dokumente kontrollitakse tema juures. Raha vĂ”ib maksuametnik kontrollida ainult maksumaksja juures.

Dokumentide kontrolli vÔi inventuuri kohta koostab maksuametnik kontrollakti, milles tuuakse Àra tÀiendava maksusumma mÀÀramise pÔhjendus. Kui maksumaksja pÔhjendusega ei nÔustu, on tal Ôigus nÔuda oma eriarvamuse mÀrkimist kontrollakti. Eriarvamust tuleks pÔhjendada viidetega vastavatele maksuseaduste sÀtetele.

Maksurevisjoni tehes peab maksuamet kirjeldatud reegleid alati jÀrgima. Oluline on mÀrkida, et kontrolli tulemusena ei vormista maksuamet kohe maksusumma mÀÀramise ettekirjutust, vaid kontrollakti, mis veel ei kohusta tasuma maksusummat 30 pÀeva jooksul nagu ettekirjutus.

Maksuametil on Ă”igus mÀÀrata tasumisele vĂ”i ĂŒlekandmisele kuuluv maksusumma kolme aasta jooksul, maksusumma tahtliku tasumata jĂ€tmise korral kuue aasta jooksul maksudeklaratsiooni esitamise tĂ€htpĂ€evast arvates. Maksusumma tuleb tasuda 30 kalendripĂ€eva jooksul ettekirjutuse saamise pĂ€evale jĂ€rgnevast pĂ€evast arvates.

Tegevuskoha ĂŒlevaatus
Maksumaksja tegevuskoha kontrollimine on Ôigustatud ainult maksukuritegude tÔkestamiseks. Seda vÔib maksuametnik teha eelneva hoiatuseta, kuid ainult maksuameti vÔi kohaliku maksuameti direktori allkirjaga ettekirjutuse alusel ja ametitÔendi ettenÀitamisel. Ettekirjutus peab sealjuures sisaldama andmeid selle kohta, millise kuriteo ettevalmistamises vÔi toimepanemises maksumaksjat kahtlustatakse, samuti eesmÀrk, mida tegevuskoha kontrollimisega taotletakse, ning pÔhjus, miks eesmÀrki ei olnud vÔimalik saavutada muid seaduses sÀtestatud vÔimalusi kasutades. Tegevuskohta tohib kontrollida ainult maksumaksja, tema esindaja vÔi töötaja juuresolekul.

Kui maksumaksja nÀitab maksuametnikule vabatahtlikult oma tegevuskohta, siis ettekirjutust vormistada ei ole vaja.

Haldusakti vaidlustamine
Kui huvitatud isik (maksumaksja, maksu kinnipidaja vĂ”i kolmas isik, kelle huve haldusakt puudutab) ei nĂ”ustu kohaliku maksuameti haldusaktiga (ettekirjutus, otsus vĂ”i maksuteade), on tal Ă”igus esitada maksuametile kaebus vĂ”i vastulause. Need dokumendid peavad sisaldama nĂ”uet muuta vĂ”i tĂŒhistada haldusakt ning viiteid nĂ”uet pĂ”hjendavatele seadusesĂ€tetele vĂ”i asjaoludele.

Kaebuse vaatab kĂ”igepealt lĂ€bi kohalik maksuamet. Kui kohalik maksuamet kaebusega nĂ”ustub, vĂ”ib ta jĂ€tta selle edasi saatmata ja muudab vĂ”i tĂŒhistab vaidlustatud ettekirjutuse vĂ”i otsuse ise. Kui kaebuses on puudusi, vĂ”ib kohalik maksuamet lubada need kahe nĂ€dala jooksul kĂ”rvaldada.

Maksuamet teeb otsuse 30 kalendripĂ€eva jooksul kaebuse vĂ”i vastulause saamise pĂ€evale jĂ€rgnevast pĂ€evast arvates. Kui kaebuse vĂ”i vastulause lahendusena haldusakt tĂŒhistatakse, on maksuametil Ă”igus teha uus haldusakt. Kui maksumaksja vĂ”i muu huvitatud isik on ettekirjutuse peale esitanud kaebuse kohtusse, ei pea maksuamet seda kaebust lahendama. Kui maksuamet ei tee vastulause vĂ”i kaebuse kohta otsust seaduses sĂ€testatud tĂ€htaja jooksul, tĂŒhistab kohus huvitatud isiku nĂ”udmisel vaidlustatava haldusakti.

Loodetavasti ei jĂ”ua enamiku maksumaksjate suhtlemine maksuametiga viimati kirjeldatud faasi. Kindlasti tasub aga silmas pidada, et ĂŒksteise Ă”iguste ja kohustuste tundmine ning nende respekteerimine teeb maksuameti ja maksumaksja suhtlemise hĂ”lpsamaks.

Kadri Arula
ASi KPMG Estonia maksukonsultant

Lisa kommentaar
Nimi:Külaline
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
Kommentaar:



Powered by AkoComment 2.0!

< Eelmine   Järgmine >
Koolituste kalender
Aprill 2024
E T K N R L P
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Kuu koolitused
Koolituskalender